FOTOGRAAF: Pix4Profs/Edwin Wiekens - OMSCHRIJVING: Op dinsdag 8 september is het Wereldalfabetiseringsdag. Die dag is een ideaal moment om aandacht te vragen voor de aanpak van laaggeletterdheid. Daarom is vandaag de opening van het meldpunt Huh? Wat bedoelt u? Onbegrijpelijke taal vereenvoudigen voor die mensen in de samenleving die dat nodig hebben

Meldpunt
Breda

Van 5 tot 10 september 2020 organiseerde Breda Eenvoudig het meldpunt voor onbegrijpelijke zaken. Er zijn ruim 360 meldingen opgehaald. Met die informatie zijn we aan de slag om zaken te veranderen.

Kijk snel verder!

fotografie PHOTED by Edwin Wiekens © info@photed.com www.photed.com +316 24211898; 
Pix4Profs/Edwin Wiekens

Huh? Wat bedoelt u? het meldpunt in winkelcentrum de Hoge Vucht en bij het Stadskantoor met Mirjam Haagh die een melding komt doen
fotografie PHOTED by Edwin Wiekens © info@photed.com www.photed.com +316 24211898; 
Pix4Profs/Edwin Wiekens

Huh? Wat bedoelt u? het meldpunt in winkelcentrum de Hoge Vucht en bij het Stadskantoor met Mirjam Haagh die een melding komt doen

Taalambassadeurs en Huh? Vrijwilligers gingen in gesprek met inwoners van Breda. Op diverse locaties in de stad.

Wethouder Miriam Haagh: “Samen willen we bereiken dat mensen durven te zeggen ‘Ik begrijp het niet.’ Want alleen als we weten wat mensen niet begrijpen, kunnen we het eenvoudiger maken.”

fotografie PHOTED by Edwin Wiekens © info@photed.com www.photed.com +316 24211898; 
Pix4Profs/Edwin Wiekens

Huh? Wat bedoelt u? het meldpunt in winkelcentrum de Hoge Vucht en bij het Stadskantoor met Mirjam Haagh die een melding komt doen

GGD West-Brabant: “We blijven meldingen ophalen bij klanten en collega’s. We bespreken ze met elkaar.

Wij zien een melding niet als kritiek, maar als mogelijkheid om klantvriendelijk te zijn"

Huh? Brigade

De Huh? Brigade zorgt ervoor dat Huh? Meldingen niet blijven liggen. Dat is belangrijk.

Want elke Huh? is een kans om te vereenvoudigen. Zeker voor de 1 op de 6 mensen in Nederland die moeite heeft met lezen, schrijven, rekenen of met digitale vaardigheden.

Campagne-100
Huh-bestellijst-illustraties-600

Dat wil ik ook!

Dat snappen we. Wil je een eigen meldpunt? Of hulp bij vereenvoudigen?

 

Sjef Kuijsters
sjef@huhwatbedoeltu.nl

 

Met je eigen Meldpunt voor onbegrijpelijke zaken gaat je organisatie in gesprek met je klant over hun Huh? Moment. Het gaat er niet om wat je als organisatie van jezelf vindt maar om wat de doelgroep ervaart in het contact met jou. Zij zijn de eindgebruikers van jullie dienstverlening en producten. Met die informatie kunnen je dan zaken veranderen.

Durf Huh? te zeggen.

Iets niet begrijpen overkomt iedereen wel eens. Soms heeft dat grote gevolgen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Mensen komen in de schulden.
  • Mensen krijgen niet de hulp die nodig is.
  • Mensen gebruiken medicijnen verkeerd waardoor je zieker wordt.
  • Mensen worden overspannen.
  • Mensen komen in gevaarlijke situaties op de werkvloer.

Het helpt door ‘Huh? Wat bedoelt u?’ te zeggen als je iets niet begrijpt. Dan proberen we het samen op te lossen.

 

Het Meldpunt voor onbegrijpelijke zaken is een actie van Breda Eenvoudig:

logolijst 2

Heel Nederland eenvoudig in 2024.

Huh? Wat bedoelt u? is een werkmethode van Procreate BV.

© Alle rechten gereserveerd, 2020. Procreate BV, Breda

Huhpeople-1
Huhpeople-2